Mobilfunderingar

Jag skulle behöva ngn som sköter min privatekonomi. Fy fan, jag fattar inte var alla pengar tar vägen. Och precis fick jag världens chock, en mobilräkning på över 1000kr! Va fan hände där lixom?! Ska aldrig surfa youtube igen utan fastpris på datatrafik =S ¨

Men iaf, jag har funderat på att skaffa en iPhone. Men jag känner lite tveksamhet pga att jag tycker den e dyr, den e lite stor, den har inte så jättebra kamera, den har ingen radio, den har ingen bluetooth och det kommer en ny iPhone till sommaren. MEN, nu läste jag precis på apples hemsida att den visst har bluetooth, vet inte vem som lurat i migatt det inte är så. Så då kan vi stryka det från minus-listan. Sen så har den mobilen jag har idag samma kamera men lite sämre objektiv och de bilderna duger i rätt ljus plus att jag nästan jämt går runt med min digitalkamera. Så det skulle man ju egentligen oxå kunna stryka. Storleken är svår att komma undan men mobilen jag har idag, Nokia 5800, är inte heller så liten. Radion löser man ju igenom att man har fast datatrafik och då kan lyssna på webradio. Kostnaden för telefonen är det största minuset. Var och hur man än köper den blir det dyrt. Jag har för tillfället ett Telenor 499 ring för allt, med bindningstid till juni i år, där jag ringer för 19öre/min och det är sällan jag använder upp den summan. Men, som det verkar nu så använder jag min telefon ganska mycket både till att ringa, smsa och surfa med. Sen har vi ju det här med bindningstiden. Jag har ju aldrig tålamod att vänta ut en bindningstid längre än 12mån. iPhone på Telenor går inte att få på kortare tid än 24mån. På Tre kan man få 18mån men totalkostnaden för telefon och abonnemang är dyrare även på 24mån. Sist har vi Halebop. Där kan man få telefonen på 12mån men kontantinsatsen blir på ca 3500kr vilket ja inte är sugen på att lägga ut nu bara sådär. Att den byta operatör medför en massa andra kostnder och strul.

Egentligen hade jag tänkt att gå ner i månadskostnad på mobilen för att försöka spara lite pengar. Men det här med att spara pengar verkar ju inte vara min grej alls.
Mitt andra alternativ är att gå ner i hastighet på mitt internet hemma. Har idag bedbandsbolaget 24mBit med hemtelefoni 349kr/mån. Jag tittar på mycket film och serier så jag har tidigare tyckt att jag behöver det snabbaste jag kan få. Men nu kan jag faktiskt tänka mig att gå ner i hastighet för att på så sätt spara lite pengar. Så nu funderar jag faktiskt på att ta ett mobilt bredband. Telenor har ett abonemang som heter Total där man får fria sms, fria samtal, fri mobilsurf, fritt mobiltbredband och om man binder på 24mån kostar inte modemet ngt. Detta kostar 799kr/mån. Jämfört med vad jag har idag som är 499+349=848kr/mån. Men jag vet inte om jag kan få detta abonemanget med en iPhone, det framgår inte på hemsidan. Man kan dock köpa den med FastPriset som ligger på 699kr/mån och man kan sen lägga till det mobila bredbandet för 149kr/mån, så jag tycker att det borde gå. Sen finns det ett sista alternativ och det är att inte ha ngt internet hemma alls, varken brdband eller mobilt bredband och surfa på datorn via telefonen, men det verkar mest krångligt och inte värt de 100kr jag sparar på det.
Så vad tycker ni? Mina telefonförsäljarvänner, mina mobilintresserade vänner och även ni som inte är insatta eller bryr sig så mycket, ska jag köpa en iPhone? Är det värt det?
Den nya iPhonen kommer i juni men kommer den till Sverige då? Kommer priset på den nuvarande modellen sjunka? Ska jag avvakta? Köpa en idag? Ngn annan telefon som är värd att titta på?


Ja men detta kan ju ha varit det tråkigaste inlägget jag skrivit på länge men jag skulle verkligen uppskatta lite feedback!

Va fan snackar du om?
Postat av: link the hink

Nej köp ingen iphone!!! köp den nya htc desire som kommer nu i dagarna! oskar har beställt en sån med abonemang för typ 400 spänn... fri surf å sms å ring för 250 spänn.. vänta å kolla va han tycker om den =) tips från coachen! =)

2010-05-03 @ 21:10:37
Postat av: Carro

Haha ok! Då ska jag kolla in den o se vad jag tycker så frågar jag Oskar sen vad han tycker. Men jag är lite skeptisk till HTC... =)

2010-05-03 @ 21:12:59
URL: http://clorines.blogg.se/
Postat av: Jessi

Hepp! Jag lövar min iphone men den där HTC kanske är bra. Jag skulle inte ta ngt mobilt bredband om jag var du, jag tycker att det är kass. Då kan man lika gärna surfa via mobben, det ska jag göra när min bindningstid är slut... Det finns blåtand också :-) Ja svårt det där...

2010-05-03 @ 23:12:25
URL: http://california-jess.blogspot.com/
Postat av: Jeesssi

Tös är du inte klok! INGET Mobilt bredband. O absolut att du ska vänta på den nya, vem vill ha en gammal lixom? Är det nån som är mästare på detta så är det The one and only Ts2. Love u. PUSSSS

2010-05-04 @ 16:49:58
URL: http://jeesii.blogg.se/

Skriv nå vettigt!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0