Nu åker vi vidare!

Blir ett kort inlägg idag för kl ringer 4 då vi ska till flygplatsen o flyga till Jakarta. Igår låg vi i skuggan under tak hela dagen. Solen hade tagit värre än vi trodde så fick bli en vilodag för huden. Vi behövde inte ens lämna för att äta då de har ett företag som man ringer säger vad man vill ha o från vilken restaurang o så kommer dom med det för den ynka kostnaden av ca 9 kr. Vi beställde vedungsbakad pizza, vilket var hur gott som helst. Tyvärr blev Erika dålig av sin så hon va uppe flera gånger inatt. Dagen har gått bättre o idag har vi legat vid poolen. Ikväll nu hämtade Made upp oss o så åkte vi till Kuta, kollade solnedgången, käkade lite o tog en kort sväng i affärer. Köpte ett par flippflopps äntligen. Inte sånna jag ville ha egentligen, dom verkar inte finnas, men de jag köpte kostade typ 11 kr så kan stå ut med det :-) Annars va det mest jobbigt i Kuta. För mycket bilar och folk som ville man skulle handla. Så nu blir det Jakarta i två nätter o sen tillbaka till Bali o vidare till Giliöarna. Nu sova. Ska försöka skriva mer en annan kväll :-)

Grisar :-)

Då har vi gjort första dagen på stranden. Tog dock lång tid att hitta den. Enligt våran känsla och lokalsinne skulle den ligga typ bakom huvudgatan. Så vi svängde ner på första bästa sidoläge och började traska. Varje gång vi tänkte; Nu! Så var det en ny kurva och mer väg. Men efter ca 15 kanske så var vi faktiskt framme. Låg ungefär där vi trodde, bara lite längre bort och inte så rakt på. Väl framme betalade vi för två stolar och slog oss ner. Lite dåligt o sporadisk smörjande gjorde att vi är lite rödfläckiga båda två :-) Mina vader är värst, dom var så sandiga så missade att smörja där. Men det har nog lagt sig till imorgon :-P Stranden här kan iaf vara den värsta jag har sett. Sanden är mörkbrun, nästan svart och överallt är det försäljare som jagar en. Men värst är nog skräpet. Vi kom ganska tidigt o då var stranden helt täckt med skräp som dom höll på att kratta upp. Sen kom det nytt med varje våg och när man gick i vattnet kände man hur det flöt runt massor runt benen. Så det blev inget bad för nån av oss, inte mer än till knäna. Men vädret har inte varit strålade sol utan ganska molnigt och lite vind så det har funkat ändå. Solen har ju tagit ändå som sagt :-P Så nu är Erika redan brunare.. Fusk. Blev en ganska tidig hemgång från stranden, redan vid 3. Vi tänkte att vi kanske hade tagit en omväg till stranden och bestämde oss för att ta en ny väg hem. Fanns en stor väg ner till stranden så den borde ju leda oss hem tyckte vi. Så vi gick, o vi gick o vi gick. Massor av affärer, men dåligt med födointag gjorde att vi inte var upplagda för shopping just då. Så vi fortsatte gå. Tillslut var vi inte alls säkra på var vi var o hade egentligen ingen aning om vart vi skulle. Den gata som vi trodde var huvudgatan som gick hela vägen till Kuta visade sig ha massor av förgreningar o svängar. Så efter säkert nästan 40 min promenad tog vi en taxi. Visade sig att det var typ 3 min bilfärd hem och att vi faktiskt hade gått rätt. Men nu hittar vi iaf från alla håll! På hotellet tog jag ett dopp i poolen vilket var väldigt skönt. Kvällen har ägnats åt mat på en italiensk restaurang, lamm med körsbärssås och chokladfondant med vaniljglass, nom nom! Sen gick vi vägen tillbaka till stranden o kollade in affärer. Blev lite shopping, men har tyvärr inte hittat några flippflopps jag vill ha :-( Har bestämt att vi stannar här två nätter till för att på lördag flyga till Java o kolla in fabriken. Benny, Erikas chef, är där samtidigt så vi stannar nog till måndag morgon o passar på att kolla in Jakarta oxå :-) visst, stranden är kass men skönt att få landa o pusta ut lite innan vi åker vidare. Hotellrummet har ju tv, fritt vatten, dusch, badkar fritt Wifi och stora sängar så vi kunde ha det sämre ;-)

Bali

Då var vi framme på Bali! Resan gick bra, flyget gick strax innan 5 o landade strax efter 7. Så en film hanns med :-)Dagen började långsamt med att vi låg kvar länge i sängarna. Jetlagen gjorde sig påmind. Sen duschade o packade vi innan utcheckning. Frukost inhandlades i det lokala shoppingcentrat. Det vi förvånats över att det var många ställen som inte tog Visa-kort o ibland inga kort alls. Är vi så bortskämda i Sverige som ser det som en självklarhet?! Iaf, framme på Bali hämtade Erikas kontakt, Made, upp oss. Vi körde vägen genom Kuta för han tyckte vi skulle se det. Helt galet var det. Smala gator med miljoner av butiker, mopeder o alldeles för stora bilar. Vi bor i Seminyak vilket ligger norr om Kuta och är lite lugnare, men fortfarande många restauranger o butiker. Som tur är ligger hotellet vi bor på en bit från huvudgatan så här e det väldigt lugnt o tyst. Vi tog en promenad in förut o köpte kvällsmat o växlade pengar. Våra dollar gav oss lite mer än 5 miljoner i Ruphia, vilket är helt galet. Så många många sedlar fick ju knappt plats i plånboken :-P Imorgon blir det stranden på dan o shopping på kvällen. Tänkte hitta mig ett par flippflopps :-) Men nu är kl strax efter 23 o det är dags att krypa under täcket!

Singapore shopping

Så 14h sömn gjorde väldigt gott för idag har vi hållt igång i princip hela dagen. Halv 11 lämnade vi hotellet o tog tunnelbanan in till Orchard. Där hade vi igår kollat runt lite i ett stort shoppingcenter men eftersom vi va så trötta så va vi inte så inspirerade. Men idag hände det grejer :-) Vet inte exakt hur många timmar vi spenderade där inne, men många blev det! Så efter det blev det en tur ner för Orchard road där det låg ett shoppingcenter varannan meter ungefär. Där åkte vi upp i ett centra på 38 våningar och spanade ut över stan. Mycket mäktigt! Sen mer shopping :-) Blev lite shoppat, en plånbok en jacka o ett par shorts. Erika köpte några klänningar. Va tillbaka på hotellet vid 7. Där vilade vi lite och fräschade till oss för att ge oss iväg igen. Denna gången var målet Raffels Hotel. Väl där tyckte vi inte att det var så imponerande som vi fått höra, så vi bestämde oss för att ta en promenad ner till Marina Bay Sandström, världens dyraste hotell. Sjukt coolt med tre byggnader oxå en "båt" uppe på toppen som band ihop dem, 57 våningar upp. Vid hotellet låg det så klart ännu ett shoppingcenter. Där köpte vi macarons och sniffade på sjukt dyra teer. Sen og vi oss in i hotellet och åkte högst upp till baren Ku De Ta. Däruppe fanns även en pool men den va bara för hotellgäster. Sen gick vi tillbaka hela vägen där vi kom ifrån, tog tunnelbanan hem och stupade i sängarna halv 12. Så nu ligger jag här o ska strax lägga ner. Erika har redan släckt. Imorgon blir det packning, sen en tur ner till shoppingcentrat ett kvarter bort för att sen åka till flygplatsen o ta flyget till Bali. Där hämtar Erikas kontakt upp oss o kör oss till hotellet i Seminyak. Nu väntar vi efter sol, bad o lugn o ro. Fantastiskt att ha varit hår i Singapore men jobbigt. Fötterna värker o musklerna är trötta. Som det ska vara efter ca 12 på stan!

Singapore!

Sitter vid frukosten och utnyttjar hotellets fria Wifi :-) Igår anlände vi till Singapore tidig morgon lokal tid. Resan gick hur bra som helst. Flyget till Köpenhamn var inställt men vi fick springa till ett annat o kom med det :-) Sen gick allt som på räls. Flyget hade god mat o många spel o filmer så tiden flöt på. Framme på hotellet fick vi inte rummet direkt utan fick vänta ca 2h. När vi fick rummet tog vi den skönaste duschen någonsin! Sen åkte vi till Chinatown, tog tunnelbanan med alla andra. Chinatown var miljoner affärer som sålde typ allt. Jag köpte ögondroppar och Erika ett par flippflopps. Sen åkte vi tillbaka in och tog en tur i att av alla miljoner köpcentrum. Då var det eftermiddag o alla Singaleser var oxå ute o shoppade. Shit va trångt det var! När man skulle gå på tunnelbanan va det bara att följa med strömmen. Kl 5 gav vi upp. Då va vi så trötta o jetlaggade så vi åkte till hotellet. Halv 7 släckte vi o strax innan 9 blev vi väckta av en röst i högtalaren som sa nått om evakuering. Så vi packade i ihop saker lite snabbt o gick ner. Va tydligen ett misstag så bara att gå upp igen. Men tur att vi blev väckta! Nu äter vi frukost o ska strax ner på stan igen. Hoppas på mindre folk måndag förmiddag. :-)