älskade sociologi

Jag har äntligen verkligen tagit tag i min hemtenta. Har suttigt o ströläst, under(över)strukit och antecknat tidigare, men idag har jag äntligen börjat skriva o svara på frågorna. Tänkte när jag började att det skulle bli svårt att fylla 1-1,5 sida, men nu inser jag att det kommer bli svårt att få plats med svaren på den ytan. För har man väl sat sig in i sociologins härliga värld så kan man skriva hur länge som helst. Ok, nu ljög jag. Det e inte för att det e härlig utan för att den e väldigt komplex o flummig. Jag gillar inte alls sociologi har jag märkt. Iaf inte när man ska sätta sig in i den på det sättet jag e tvungen att göra nu. Nä då ser jag mer fram emot att börja på hemtentan i psykologi. Det e mer min grej. Det e tur att min utbildning är på 105p psykologi o bara 30p sociologi.
Men jag måste säga att man blir lite skadad av attläsa det jag gör. Igår hade vi möjlighet att lyssna på folk som jobbar med just säkerhet o riskhantering. En kvinna som tidigare jobbat som flygvärdinna och inom hotelbranschen som nu jobbar som gymnasielärare på en hotell och restaurangskola. Där undervisade hon bla inom brandsäkerhet. Så hon drog lite av den för oss o nu ser jag brandslangar, brandsläckare o utrymningsvägar överallt. Hon sa att man ska räkna stolsrader på bio, strolrader på flyg och dörrar på hotell. Men ärligt, på hur många ställen man är på vet man var nödutgångarna ligger? O på krogen t.ex där har man ju ingen koll alla plus att folk där är onyktra o oberäknerliga. Detta ämne är ju ännu mer aktuellt nu när det är 10 år sen Backabranden. Tänker på alla gånger man varit på Butlers o ändå har jag ingen aning om var nödutgångarna finns, om det ens finns några. Det stället som ligger i en källare skulle ju vara helt omöjligt att ta sig ut från om det hände ngt. Lipz vet jag faktisk var en nödutgång finns eftersom jag en gång gått in genom den. Båda deras dörrar leder oxå direlt ut på gatan, inga trappor man måste ta sig upp för.

Jaj nog tjatat om det. Men kan ju hoppas att ni börjar fundera på sånt när ni är i offentliga lokaler. Ni kan ju faktisk även hjälpa andra, inte bara er själva.

Tillbaka till tentan....

Va fan snackar du om?

Skriv nå vettigt!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0